Är Chickennuggets kyckling?

Relationen mellan skola och näringsliv måste bli ännu bättre. Det är min absoluta åsikt om företagen ska kunna rekrytera den kompetens de behöver i framtiden. På skogsentreprenadsidan försöker vi ta emot så många praktikanter som möjligt än om det är ett bökigt jobb för både oss och eleven då det nästan alltid krävs skjutsar till och från arbetsplatsen samt att maskinerna inte är utformade så att man kan ha en passagerare med sig några längre stunder. En elev måste således nästan vara körduglig inför praktiken. En svår ekvation att få ihop.

Inom vår andra lilla nisch – lantbruket är det lite enklare. I veckan hade vi besök av Strandskolans elever från förskoleklass upp till årskurs 3.

Vi började med att hälsa på alla djuren.

Att krama en tupp
Att krama en tupp
Åsenfår
Åsenfår

Bressekycklingar
Bressekycklingar

Bresse är en delikatesskyckling, En hönsras som nästan uteslutande används för sitt fina kött.

Dräktiga highland cattle kvigan freja. Foto: Annika Malmbo
Dräktiga highland cattle kvigan Freja. Foto: Annika Malmbo
Foto: David Sandström
Foto: David Sandström

Några föräldrar hängde också med vilket är extra roligt.

Det var första gången vi hade så många barn på gården, 25 st var de. Djuren hanterade det mycket bra men visst såg man på dem att de märkte att något speciellt var i görningen.

Vi åt lunch vid lekparken. Kebab i pitabröd. Det allra bästa i utbildningssyfte hade varit om vi slaktat en tupp som vi tillrett men såklart finns det hälso-/miljölagar som sätter stopp för sådant. Sedan är det ju det där med tiden. Men man skulle kunna göra som i matlagningsprogrammen ”Det har jag redan förberett”.

Efter lunchen gick vi en skogsslinga. Jag hade snitslat en bana där barnen fick krypa under träd, hoppa över dem, klättra över stenrösen samt klura på frågor om puls, att vricka fötterna, hur träden ”fortplantar” sig och var de trivs bäst.

Att gå i skogen
Att gå i skogen. Foto:  Annika Malmbo

Sådana här utedagar är alltid uppskattade av barnen även om inte vädret är det bästa. Att få använda alla sinnen vid inlärning är oslagbart.

Ett studiebesök av den här sorten ger kanske ingen verklig bild av hur näringslivet fungerar då det inte är möjligt att försörja sig på 3 kor, några får och höns men intresset för djur och natur väcks förhoppningsvis. Dessutom tycker jag att det är superviktigt att visa barnen var maten kommer ifrån. Kebaben i pitabrödet har faktiskt varit ett ulligt lamm eller en storögd ko. Chicken-nuggetsarna kommer från små fjuniga kycklingar än hur otroligt det låter.

Jag brukar säga att jag hyser full respekt för dem som valt att inte äta kött, och vi som äter kött ska banne mig veta hur djur ser ut och hur de har det då de är i livet. Förhoppningsvis kan de barn som kramat en kyckling och klappat en lamm göra kopplingen senare i livet och välja gårdsnära och lokalproducerat framför industriellt framställda livsmedel. De här barnen är också våra framtida beslutsfattare. Det är jätteviktigt vad vi lär dem. Centraliseringen och nedläggningen av de svenska lantbruken verkar bara bekymra dem som själva driver lantbruk, så att iaf ha sett riktiga djur och hur deras mat odlas borde vara lika självklart som att kunna simma 200 meter.

Det är en kyckling här inne!!! Foto: Annika Malmbo
Det är en kyckling här inne!!! Foto: Annika Malmbo

Den här flickan stod tålmodigt och väntade i hönshuset på en höna som låg för att värpa. Lyckligtvis släppte hönen ägget innan det var dags för barnen att åka hem. På bilden blåser flickan värme på ägget så att kycklingen ska överleva i 21 dagar och kläckas. Jag förklarade att det inte alltid blir kycklingar ur äggen. Framför allt inte om det inte är exakt rätt temperatur och luftfuktighet men ägget fick ändå följa med hem. Inom naturkunskapen ska eleverna lära sig om växter och djurs livscykler. Jag tror att den här dagen lärde eleverna en hel del om allt detta 🙂