Demodag med Komatsu

Var i veckan till Dorotea på Komatsus demodag.

Demodag i Dorotea
Demodag i Dorotea

Nyheterna som presenterades var en 911 med nya C93-aggregatet samt en ny skotare, 855.1 med automatisk hyttnivellering. Nya maskiner är ju alltid fina men man vill ju också att det ska finns betydande förbättringar på dem om man ska byta. Den här skördaren har en ny motor med fördelen att den drar mindre bränsle. Fortfarande drar alla skogsmaskiner på tok för mycket bränsle men varje deciliter mindre måste ändå betraktas som positiv. (Hoppas tillverkarna börjar ta fram bioenergidrivna maskiner snart.) Aggregatet som heter C93 har en ny kapenhet. Den har flera känsliga funktioner som anpassas efter stocken och gör kapningen effektiv och snabb. Den ska också bidra till minskat slitage på kedjor och mindre kapsprickor i virket. Positivt för både skogsägare, entreprenör OCH miljön.

Komatsu 911.5 med C93
Komatsu 911.5 med C93
C93
C93
Nyfiken och intresserad entreprenör får svar på frågor ang aggregatet C93
Nyfiken och intresserad entreprenör får svar på frågor ang aggregatet C93

Aggergatet och skördaren funkar i både gallring och slutavverkning. Jag tror det kan vara en fördel att ha mer flexibla maskiner. Ska man kunna plockhugga enligt ex ”hyggesfritt-metoden” behövs en skördare av hyfsad storlek samtidigt som att man inte vill att den ska bli allt för stor. Aggregatet är nästan ännu viktigare. Ett för klent aggregat funkar absolut inte på större träd och ett för stort aggregat blir otympligt och ineffektivt i trånga utrymmen. Det blir svårt att lämna träd som man vill ha kvar om aggregatet blir för stort. Det här C93-aggregatet är väldigt flexibelt.

Nya skotaren 855.1 har en automatiskt nivellerande hytt så kallad ”Comfort ride”. Nu kuskar jag själv inte runt så värst mycket på hyggen och längs basvägar men till och med jag kände en klar positiv förbättring i komfort. En annan fördel är att hytten kan hissas upp och därmed ökas sikten vid avlastning.

Komatsu 855.1
Komatsu 855.1

Den största fördelen med den här nya hytten är såklart komforten för föraren. Arbetsmiljön är viktig och detta är främst en åtgärd för förbättrad förarmiljö. Många maskinförare har problem med ryggen och allt man kan göra för att förbättra arbetsförhållanden är väldigt önskvärda.

comfort ride
comfort ride

Min egen gubbe plågade sig genom hela förra sommaren och större delen av hösten med ett diskbråck. Vi la ut åtskilliga tusenlappar på naprapater, kiropraktorer, massörer, laserbehandlingar, mediciner, ny säng, träningskläder, sittdynor och läkarbesök. Ser man bara till det ekonomiska så gissar jag att man nästan finansierar ett maskinbyte/ diskbråck. Ska man dessutom försöka värdera smärtan så blir det byte i morgon.

Intressant också att det är så många maskintillverkare som har sin produktion i Sverige. Komatsu tex sysselsätter över hundra personer bara i Umeå. Sedan finns det en rad andra konkurrerande märken som utvecklar och producerar i Sverige, varför råder inte samma förhållanden inom exempelvis bilbranschen?