Håller skogsmaskinerna på att ta över världen?

I dessa tider kan man lätt tro att skogsentreprenörerna fått fnatt då det står en maskin i varje dike och lastar av. Men lugn bara lugn, det finns inte fler skogsmaskiner nu och de kör inte fler timmar heller jämfört med i vintras, snarare tvärt om. De flesta börjar slå av på takten nu inför våren och försommaren. Varför ser vi då så många skogsmaskiner i farten just nu?

Jo, det beror helt enkelt på att industrierna (och även vi entreprenörer) vill ha ett relativt jämnt arbetstempo under årets alla månader. Det förstår ju de flesta, ingen vill ju jobba 230 timmar i december och 30 i april. Men naturen har sin egen rytm som vi inte kan förändra.

Mitt i vintern kan man trampa vägar både på vattendrag och myrar som håller för stora fullastade timmerbilar men någon gång i feb-april börjar temperaturen stiga. Bäckar bryter fram och marken blir gungig. Skogsbilvägarna klarar inte av tunga transporter och det gäller att hitta avverkningsposter som både klarar av skogsmaskiner och timmerbilar. Dessa poster hittar man vanligtvis kring de redan befintliga allmänna lite större vägarna, det finns ju en anledning till att dessa vägarna ligger där de ligger, man bryter helst inte väg där det är dålig bärighet.

Därför SER vi alla skogsmaskinerna nu.

Vi som lägger upp virket i dessa vältor tampas å ena sidan med bestämmelser från trafikverket som vill att de ska ligga långt från vägen (detta för att minska risken för att någon bilist dammar rätt in i timmervältan vid en avkörning) å  andra sidan med önskemål från åkarna som vill att vältorna ska ligga så nära vägen som möjligt för att de ska nå virket. De ska ju kuska runt med kranarna på sina bilar och då vill man helst att de ska vara så små och lätta som möjligt. Här får man helt enkelt göra vad man kan för att det ska bli så nära regelboken som möjligt.  På 70- och 90-väg ska vältan ligga minst 3 respektive 6 m från vägkant och 180 m från kurva. Detta är inte alltid helt lätt att efterleva då det ofta hänger en kabel i luften längs vägarna och där finns det också säkerhetsavstånd att ta hänsyn till, och många gånger är inte posterna som ska avverkas bredare än 180 meter och de 180 metrarna befinner sig i en kurva. Men problem är ju till för att lösas 😛

Jag skulle också vilja passa på att skicka en uppmaning till alla bilister om att ta det lugnt förbi en avverkning, framför allt om det står en timmerbil och lastar. Skulle du vilja att en personbil svischade förbi ditt skrivbord på någon meters avstånd i 90 blås? Nä, tänkte väl det!