Ingen sexistisk reklam inom skogen.

Jag är med i en facebook-grupp för skogsmaskinfolk. Som ni förstår är majoriteten av medlemmarna i gruppen män och det är inte vilka män som helst utan i princip uteslutande skogsmaskinförare. Dessa skogsmaskinförare är ju ganska lika varandra i mångt och mycket, precis så som att alla kockar, alla banktjänstemän och alla bartenders är ganska lika varandra. Det är liksom en viss typ av människor som dras till vissa yrken. Man delar uppfattningar, egenskaper, värderingar, erfarenheter och åsikter i många frågor.

För någon dag sedan var det någon som lade upp den här typen av bild i ovan nämnd facebook-grupp.

 

 

Ja men HERRE GUD!!! Höjden av pinsamhet. Ja, tänker man, det är ju tur att facebook-gruppen är sluten så att inte resten av omvärlden ser vad som delas här och tänker på oss som kufar i flanellskjortor med snus under läppen skrockandes åt gamla kalendrar från motorsågstillverkarna. För inte kan det ju vara någon som tänkt färdigt som släppt igenom den här reklamen, och inte kan det vara någon som reflekterat speciellt mycket över sin syn på det motsatta könet som sätter upp skiten på väggen i fikarummet!!!

Nu är de här bilderna rätt gamla. Det är ju inte så värst många motorsågstillverkare som fortfarande tuggar på i det här ”porrspåret” då det kommer till reklam, och jag har varit på ganska många branschmässor och inte en enda gång har jag stött på detta i nutid. Det känns liksom väldigt passé. Inom skogsbranschen har ju de flesta på något sätt ändå moderniserat sitt tänk. Den här bilden som dök upp på facebook var liksom menad som en kul tillbakablick.

Men då undrar men ju hur det sett och ser ut i andra social sammanhang, inom andra branscher? Man har ju liksom stött på den här frågan i nutid. Hur ser det ut i de lite finare kretsarna? Har man tänkt färdigt där då? Skogsarbetarna har ju stämpeln av att vara lite…ja…vad ska man säga…ja, inte utgör skogsarbetaren bilden av den fina välutbildade mannen med de väl genomtänkta och övervägda värderingarna. Så inom det social segment där de riktigt ”fina” männen förväntas återfinnas måste man väl ha kommit väldigt långt i sitt tänk. Sexistisk reklam måste väl vara totalt bortsopad för decennier sedan, eller hur?!

Dolce & Gabbana, creme del la creme, ett av de högst ansedda varumärkena i samhällets toppskikt, och nu pratar vi nutid!!!

Nä, Words are unnecessary. Männen (för det är flest män än så länge) inom skogsbranschen har utvecklat sina hjärnor i snabbare takt än resten av samhället tror jag. Både tillverkare, reklamare och marknaden inom branschen har då förstått att det väsentliga är produktens egenskaper och inte naken hud. Kanske är det kravet på att hela tiden öka effektiviteten som gjort att vi inom skogen blivit tvungna att fokusera på vad som verkligen är viktigt. Vi kanske helt enkelt inte har tid längre att tramsa runt och välja produkter baserat på när det pirrar häftigast i byxan. Nä, skulle alla vara lika resultatfokuserade som dagens skogsentreprenörerna skulle vi nog inte ha någon statsskuld, och ingen sexistisk reklam heller.

2 Kommentarer

  1. Klockrent Ida!
    Har en bild i mobilen som jag tänkte skriva något om lite senare. Tog bilden ur åhlens reklam nu på morgonen. Inget naket utan själva poseringen. ”Sexig eller bajsnödig?”

    • Haha! Den bilden vill vi se. Ja, den här Dolce & Gabbana reklamen är på något sätt betydligt värre än de barbröstade rätt snygga tjejerna med motorsågarna. Då det kommer till Dolce & Gabban-tjejen får man känslan av att hon mer eller mindre blir utsatt för någon sorts gruppvåldtäckt och hur i hela friden ska man kunna sälja något med det budskapet? Ja, all publicitet sägs ju vara bra publicitet men någon stans har man ju ändå ett ansvar för vad man kommunicerar ut, än hur girig man är.

1 Trackback / Pingback

  1. Sex är intressantare än mat? | frufura.se

Kommentarerna är stängda.