Planerade servicestopp

Vi gör med jämna mellanrum planerade servicestopp. Såhär inför vintern är det en självklarhet. Vissa slangar och andra detaljer på maskinerna vet man ungefär vad man har för förväntad livslängd på. Att byta en slang i -25 grader och djupsnö är verkligen INTE kul. Att däremot ta in maskinen ett par dagar på verkstaden och se över den och byta ut sådant som börjar bli slitet kan faktiskt vara riktigt hejsan. Ja, det beror ju på vad man har för humor, men arbetet i skogen är ju annars stundvis ganska monotont. Under de här verkstadsdagarna tar vi ibland in proffhjälp, som här av komatsus skruvare, vilket är lärorikt och inte minst trevligt (tills fakturan kommer då, men man får se det lite som erfarenhetsutbyte också), annars gör vi det mesta själva.

Robban in action
Robban in action

Gubbarna, tar gemensamma fikaraster, snackar lite skit och äter lunch på ”SCHTAN”, inte var dag det sker annars. Än om vi under det vanliga drivningsarbetet skulle befinna oss på rimligt avstånd från en centralort så bör ju maskinerna tuffa på, och gubbarna gå i skift, så några gemensamma luncher på restaurang blir det sällan annars.

Planerade servicestopp är också (hur tokigt det än kan låta) bra för företagets ekonomi. Totalt sett tjänar vi på att byta slangar och andra slitagedelar under dessa planerade stopp i jämförelse med att ta allt då det kommer. Det tar betydligt mycket längre tid att ta 25 slangbytarstopp ute i skogen mitt i vintern jämfört med ett stort stopp på hösten. På detta sätt kan också maskinförarna förvänta sig att det mesta av arbetet flyter på ganska bra under arbetsveckorna.

Ny hyraulpump
Ny hyraulpump

Den av våra maskiner som just nu var i störst behov av lite service var 931`an som gått 12000 timmar. Aggregatet bytte vi i stort sett ut allt på förra året så i år var det dags för hydraulpumpen, drivskiva, spridare, injektorer, elkablar, både hydraul- och vattenslangar. Ofta hittar vi sådana här saker, som här, drevet till drivpumpen som gjort sitt. Hade detta kraschat ute i skogen i mitten av januari hade det inte varit roligt. Nu har vi egen maskintrailer men det är ändå kostsamt att traila in maskinerna till servicehallen.

Nya elkablar
Nya elkablar

Vi brukar hyra in oss hos en åkare då det är dags för större service. Visst hade det varit väldigt trevligt med ett eget garage men då vår verksamhet kan vara förlagd i alltifrån Sundsvallstrakten upp till Storuman är det här en mycket bra lösning. Just samarbete inom näringslivet är vad som behövs för att många verksamheter över huvud taget ska kunna existera.

Jag och min syster hade ett företag för några år sedan som var helt uppbyggt på samarbete mellan ett antal olika aktörer. Vårt företag gjorde själva designen på olika reklamföremål, ett annat bolag tryckte det på kläder, ett annat bolag broderade och ett fjärde förvandlade det till ettor och nollor på webben. Här i våra regioner är sådant samarbete i stort sett en förutsättning för småföretagens existens.

Läste i tidningen Land om en liten ort inte allt för långt bort härifrån där ett antal bönder gått samman och köpt de större maskinerna och i Ramsele finns ett slakteri som ägs av ett antal bönder i regionen. Det gemensamma slakteriet är en förutsättning för att verksamheterna ska blir lönsamma.

Tyvärr är det inte alltid som teorin ”bara skruva vid planerade servicestopp” funkar. Just den här veckan då vi redan fyllt upp maskinhallen med den stora skördaren så passar fördelningslådan på att gå sönder på den lilla. Men med ett muntert sinne fixar ju gubbarna även detta. Vad gjorde man utan sådana här medarbetare va? I`m blessed <3