Pungsparken mot glesbygden

Blir så jättetrött på politikerna och den nya skattehöjningen på fordon. I vår verksamhet har vi en Pickup, en Ford Ranger, alltså inte någon jättemaskin men ändå en lite större bil än de vanliga skåpbilarna. Vi måste nämligen kunna förflytta bostadsvagnarna mellan avverkningsposterna. Gubbarna bor ju som bekant i skogen under veckorna, bl.a för att HÅLLA NERE KOLDIOXIDUTSLÄPPEN. Det är även bra med en sådan här bil om man behöver transportera ett traktordäck eller andra stora grejer. Den är 4-hjulsdriven eftersom att vägarna här uppe och framför allt de i skogen inte direkt håller storstads-kvalla. Nu efter höjningen hamnar skatten på den här bilen på 8300 kr.

Kör man i 70km/h efter en sådan här väg med en liten lätt bil kan man vara ganska säker på att tappa markkänningen i kurvorna och lika säker kan man vara på att bilen inte håller mer än något år. Det här är nämligen den väg som vi kör VARJE dag till jobbet. Man kan ju undra vad som är bäst ur miljösynpunk, att köpa ny bil vart annat år eller köpa en lite rejälare bild vart 10 år?

På transportstyrelsens sida kan man läsa om att anledningen till den nya höjningen är att regeringen vill minska koldioxidutsläppen. Den här bilen drar 9 liter/100 km. Såhär års är sådana här vägar vardag för oss, men inte bara för oss som jobbar inom skogsbranschen utan även för dem som ska ner till sitt kontorsjobb, vårdjobb eller IT-jobb för den delen…. Jo, det finns IT-jobb här också.

Den här bilden har en kompis (Frida Berg) tagit häromdagen, hon bor i grannbyn och kör den här vägen dagligen till jobbet. Det här är INTE ”snökaos”, det här är en helt vanlig oplogad väg – No big deal. Det är inte bara vi inom skogsbranschen som känner att vi behöver lite rejälare bilar för att över huvud taget ta oss fram. 0,9l / mil är ju inte någon superekonomisk bränsleförbrukning men det är väl inte allra värst heller?! Det är ju inte Skärgårdsbåt-förbrukning vi pratar om.

Den här höjningen känns inte som att den kommer från hjärtat, och det känns inte som att det yttersta syftet är att minska koldioxidutsläppen. Den här höjningen känns som en riktig rejäl pungspark, en välriktad punspark mot en redan knäböjd glesbygd.

Det här är inte ett skämt det här är vår verklighet. Det finns inga laddstationer här, det finns ingen biogas, så även om vi skulle halka runt i små miljöbilar skulle vi ändå inte ta oss till något arbete. Men det är väl så Ni vill ha det, Ni som bestämmer. De få själar som blir kvar här ska fungera som exotiska inslag, en krydda under fjällsemestern.

Det här är vår vardag. Straffa oss inte för att vi sliter under de här förhållandena. Jag tror inte att Ni vill, Ni som bestämmer, att vi allihop packar ihop och flyttar in till Era redan överetablerade städer och lämnar rikets viktigaste basindustri åt sitt öde!!!!

43 Kommentarer

  1. Så sant. Efter att jag för två år sedam fastnade med min volvo 745 i 51cm nyfallen snö som kommunen här inte tyckte att det var riktigt läge att åka ut och ploga bort så bytte jag bort denna snöhängbil mot en xc90 istället. Nu straffas jag bara för att jag bor i norrland och måste kunna ta mig till jobbet (oavsett väder) med en skatt på nästan 5000:- per år. Dessutom får mam betala em dj-a massa pengar på underhåll av bilen då den skakar sönder på vägar med nästan helt utan underhåll. Kan tycka att vi i norrland som tvingas köra dessa ripstigar skulle kunna helt befrias från vägskatten.

  2. Tacka ALLIANSEN o CO för det! Det är ju deras budget Regeringen måste förhålla sig till.

    • Tyvärr så fanns samma siffror i S och Mp budgeten. Vilket budgetalternativ som vunnit hade inte påverkat just detta.

  3. Regeringen skiter fullständigt i miljön. Allt fler väljer dieselbilar och det finns en rejäl vinst i pengar att hämta genom att straffbeskatta sådant som håller längre, bättre och drar mindre. Konsumtion och skatteintäkter går före miljön. Rösta därför ej på miljöpartiet för de är dessa som kommer med sånna här skitförslag. Finns bättre alternativ för vår nation.

    • Det finns en viss risk att du har rätt här ”anonym” iaf i den delen om att det kanske är annat som styr än omtanken om miljön. Det är en så skrämmande tanke så vi kan bara hoppas att den inte stämmer för då faller liksom hela tron på en god mänsklighet.

  4. Helt otroligt gräsligt.
    Lämnade näringen som uppges, för 10 år sedan, var trött på att vara mjölkad sin.

    • Tråkigt Mona men jag förstår dig. Till sist kommer man väl till en punkt då man inte orkar irritera sig utan ger efter. För oss vore det rätt enkelt att flytta till typ Sundsvall. Där skulle vi lätt tjäna mer pengar och omfattas av alla möjliga förmåner som man plockat bort från glesbygden.

      Men än ser vi så otroligt många fördelar med att bo där vi bor så vi väljer att ”illa fäkta” ett tag till 🙂

  5. Det var Alliansens + SD som vann budgetomröstningen. Vilket innebar att det var Alliansens och inte regeringen som ligger bakom höjningen av fordonsskatten…

    • Ja visst, men vänta till S och MPs budget går över. Med en stadsminister som e så jävla maktkåt att han skulle släppa vad som helst till MP. Då kommer fler skatter som kommer bli ett helvete för landsbygden.

  6. Om du inte var på semester under en sten för någon månad sen så röstades regeringens budget ner. Så det här var med i alliansens budget som röstades igenom av alliansen + SD. Så ära dom som äras bör

    • Hej Kibbe! Jag förespråkar inget speciellt parti. Som jag skrivit nedan också så tror jag inte att något etablerat parti just nu tycker att centraliseringen är ett stort problem. I varje fall så får de politiker som anser att urbaniseringen bör bromsas inte gehör för sina åsikter…tyvärr.

  7. Här var det nog känslor som styrde vad som skrevs, inte fakta.
    Uppgifterna håller inte ihop. Ni bor i skogen under veckorna men åker ändå på usla vägar varje dag? Hur går det ihop?
    Kanske skattehöjningen gör att det plötsligt går att stänga motorerna då maskinen eller bilen inte används? Där verkar det inte finnas några betänkligheter bland entreprenörer, det har hänt mer än en gång att jag hittat skogsmaskiner och grävare på tomgång, lämnade över natten.

    • Har svarat nedan också Dr Tuff. Då jag skriver ”vi” menar jag ibland familjen, företaget, vi som bor i glesbygd…Ja, det kan vara lite olika vi, du får ta det för vad det är, en digital dagbok 🙂 Men visst är jag arg på detta, riktigt arg. Det finns ett ordspråk som lyder ”Sila mygg och svälja kameler”. Jag tycker politikerna som beslutat om den här höjningen svalt några kameler och silat ut mygg här, I ALLA FALL om man ska motivera höjningen med att den är för miljöns skull. (Se mitt svar nedan)

  8. Visst vet du om att det är Alliansen och SD som drivit igenom höjningen? S+MP driver deras budget just nu. Bara så att du klagar på rätt regering. /Sune

  9. Det verkar finnas de som tror att jag förespråkar något speciellt politiskt parti men med det vill jag vara tydlig och säga att det gör jag INTE. Tror jag röstat på olika partier vid alla riksdagsval som jag fått rösta i. Just nu tycker jag inte att det finns något riksdagsparti som verkar ta frågan om centraliseringen på allvar. Eller, jag kanske snarare ska säga att inget av riksdagspartierna verkar tycka att centraliseringen ÄR ett problem. De som eventuellt gör det har iaf svårt att få igenom sin politik.

    Någon tyckte också att vi kunde stänga av maskinerna och inte låta dem stå och gå på tomgång över natten. Ja, det låter ju konstigt om någon gör det så där säger jag inte emot. Det är iof mycket hydraulik på en skogmaskin så om det är riktigt kallt kanske någon slagit igång manskinen för att få upp värmen för att undvika att någon slang ska gå sönder (då kan det nämligen läcka ut olja och det vill man inte), men vi brukar ställa bort maskinerna om det blir för kallt och det antar jag att de flesta gör i dagsläget.

    Förtydligar också firmans resvägar. Gubbarna som arbetar i skogen bor i bostadsvagnarna om veckorna. Jag som sitter på kontoret bor hemma och åker alltså till och från jobbet varje dag. Ibland åker jag ut till gubbarna men det händer tyvärr allt för sällan. Men åka på de här vägarna varje dag de gör även alla andra som bor i vår by, och alla andra som bor i småsamhällen för den delen.

    Jag vidhåller att det är hyckleri i kubik att införa den här skattehöjningen samtidigt som statliga Vattenfalls elproduktion från fossila bränslen uppgår till 48% av deras totala produktion. Det var heller inte länge sedan Vattenfall planerade miljardinvesteringar i 5 nya kolkraftverk i Tyskland.

    • Hej Björn! Här kan du läsa om själva höjningen. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hojd-fordonsskatt-fran-och-med-den-1-januari-2015-/
      Personligen tycker jag att en höjning på 5% också hade varit för mycket, i alla fall om man ser till utsläppen som Statens eget bolag Vattenfall bidrar med. Vad jag upprörs över är argumentet ”det är för miljöns skulle”, då man har betydligt värre troll i sin alldelens egen källare. Sedan fungerar morötter alltid bättre än piskor, både på folket och bilindustrin. Skattelättnader på miljövänliga alternativ gör att folket köper dem ist vilket TVINGAR industrin att utveckla miljövänliga motorer. Här hade jag gärna sett att man kommit längre. De miljövänliga och skattemässigt fördelaktiga bilarna som finns på dagens marknad är tyvärr för få och har för smalt användningsområde, dessutom är närheten till service en viktig faktor. Privat köpte jag för ganska många år sedan en etanolbil, det var en riktig sparbössa, krav infördes också på att alla återförsäljare av drivmedel skulle införskaffa en etanolpump. Resultatet ser vi nu några år senare. De flesta mackar ute i glesbygden fick lägga ner då de inte hade råd med nyinvesteringen och etanolen blev konstigt nog ingen succé. Jag var nöjd med bilden då när vi bodde inne på tätorten. Sedan flyttade vi ut 2,5 mil på vischan och fick två barn, då var det inte längre ekonomisk eller möjligt att ha kvar etanolbilen, tyvärr.

  10. Ja det är åt helvete. Men sluta upp med att lägga skulden på SD. SD själva skulle aldrig kunna få ett sånt genomslag. ”It takes two to tango”

  11. Kör skattebefriat finns fina 1985 pickisar.
    Ja tänker köpa mej en skattebefriad merca limmo till familjen

  12. Altså skriva en artikel om en höjning på 400 kr/år då har det fanimej gått för långt!
    Vet du ens vad det kostar att bo inne i stan? En kvadratmeterpris på mellan 50 000 – 60 000 kr. Ja du läste rätt har snackar vi altså miljontals kronor för några futtiga kvadratmeter och du kommer och klagar på dina 400 kr. Det är inte alltid så jävla glamoröst å bo inne i stan alla gånger heller ska du veta!

    • 400 kr? Nä, men oavsett om vi skulle prata om 40kr så tycker jag att man klämmer åt på fel ställe här. Anledningen till att ni har horribla bostadskostnader inne i stan beror på att bostadsmarknaden är helt uppskruvad i städerna. Det här är ett jättejättebekymmer för Sverige. Skulle bostadsbubblan spricka sitter stora delar av befolkningen med miljonlån som det inte finns någon som helst substans bakom, det är bara en stor skuld. Fortsätter vi att försämra villkoren för oss som bor på andra ställen än i städerna så kommer även vi att vilja flytta in till staden (vi har Europas snabbaste urbaniseringstakt) och då höjs priserna på era bostäder ännu mer. Här har vi tomma affärslokaler, tomma villor och hyreshusen rivs. Problemet är att än om man får tag på en affärslokal här med en hyra på 50kr/ m2 så är det ändå dyrt eftersom att det inte finns några kunder som kan köpa varorna som erbjuds i lokalerna. Visst är det galet?!

  13. Allvarligt?! Du klagade ju inte på ngt speciellt parti i och med detta. Tycker det var klockrent skrivet och delat det på FB och många av mina vänner har delat vidare 🙂 kör föraiktigt o just de; vad skulle de spela för roll ang att ha skogsmaskiner på tomgång i och med denna skattehöjning??? Undrar vem som inte e påläst./bor i skogen

    • Tack Emelie <3 ! Jag brukar försöka sätta mig in hur folk tänker och vad som kan tänkas ligga bakom. Det här med tomgångskörningen tror jag syftade på att om vi sparar in på annat så har vi råd till skattehöjningen och det är ju såklart sant. Vi skulle tex kunna spara in på en massa saker. Vi var tex på Företagsgala med hela firman innan jul och de pengarna hade vi ju kunnat lägga på skatten ist men det är inte det min irritation handlar om. Jag vill att det ska vara rättvist och jag är övertygad om att Sverige är helt fel ute då vi inte försöker bromsa centraliseringen. Vi har faktiskt Europas snabbaste urbaniseringstakt och det kommer bli en kalldusch modell större då vi om 10-20 år inser hur svårt det kommer bli att styra om detta.

  14. Om politkerna verkligen brytt sig om miljön, så skulle bilskatten baseras på hur långt ifrån staden man bor. Ju närmre staden man kommer, ju fler bilar stöter man på. I och omkring staden finns allmänna kommunikationer så som buss, tåg, t-bana mfl. Ingen där har behov av bil. Servicefordon undantas om de är i företags ägo eller ditåt.
    På köpet hade bussar, polis, brandkår, taxi och sådant kommit fram lättare och snabbare samt luften i staden hade blivit ordentligt mycket bättre.

    • Mycket klokt! Jag har också funderat på hur man skulle kunna lösa problematiken som centraliseringen medför och inte kommit på något riktigt bra men där har du en bra poäng. Problemet blir väl hur det ska lösas rent praktiskt, men det går säkert.
      Själv har jag varit inne på att man ska göra om arbetsgivaravgifterna. Länsstyrelsen har ju kategoriserat in landet i olika områden och man har graderingar på hur glesbefolkad olika regioner/områden är. Man skulle kunna minska arbetsgivaravgifterna i de områden där det är minst attraktivt att bo och därmed stimulera etableringar och nyanställningar där. Det skulle minska trycket i tätbefolkade delar av landet och alla, inkl miljön skulle vinna på det. Sedan skulle vi visst kunna betala skyhöga skatter på bilar som släpper ut mycket koldioxid för att tvinga fram nya bättre fordon på marknaden. Men problemet är väl just det att man inte ser centraliseringen som ett bekymmer ännu och det kommer bli väldigt jobbigt då det väl uppdagas.

  15. Delat på FB. Håller fullständigt med. De höjer inte skatten pga miljön, de vill bara ha mer klirr i kassan. Är så trött på all skatt hit och dit. Att MP har så mycket att säga till om, de fick jo bestämma asyl,migration och får intrycket att de säger till om mycket nu trots att de har så få procent. Det är riktigt konstigt.

  16. Det finns ju insiktsfulla MP politiker med som var de verkliga problem är och vågar utmana väljarna i storstäderna med.
    ”Sluta subventionera bilismen i städer”
    http://www.svt.se/opinion/article2597474.svt

    En vettig sak borde vara differentiera fordonsskatten efter hur mycket kollektivtrafik det finns. Borde innebära lägre skatt i glesbygd. Det dessutom orimligt låga investeringar i infrastruktur i Norrland.

  17. Nog blev det höjt allt. 9300:- nu för vår familjebuss. Dyrt med 4 barn. Börjar närma sig 1000:- i månaden i fordonsskatt.

    • Aj aj 🙁
      Försökte räkna ut vad skatten för driften av en elbil skulle bli och per mil hamnar den på ungefär 50 öre. ( den är skattebefriad och skatten på el är max 50 öre/kvh och de sägs dra ungefär en kvh/ mil) Samma mil med en dieselbil kostar ca 8 kr. Visst vore det bra om vi kunde använda oss av elbillar och om då elbolagen då också kunde garantera att strömmen kommer från ren el.

  18. Mycket bra artikel. Tack. 🙂

    Bor själv på landsbyggden, och har länge funderat på precis samma sak som skribenten Joachim Holst skriver; att man kopplar fordonsskatten till var bilen är registrerad (och huvudsakliga brukande-område, eftersom det blir knepigt för lastbilar och företagsbilar annars), men det hela är ju gott och väl tillämpningsbart på privatägda personbilar.

    Skulle man ändå registrera bilen på ”farfar på landet” bara för att kunna köra i stan så faller ju det under faktumet att fordonet ska vara registrerat på dess huvudsakliga brukare; detsamma för försäkringsvillkoren.

    Vill nu politikerna minska koldioxid utsläppen; låt det då kosta mer med fossil-bränslen i städerna än ute på landsbygden. Systemet finns ju egentligen redan; fordonsregistret, kontokort och folkbokföringsadress.
    Sen är det bara att mickla samman dessa till ett system som visar hur mycket individen ska betala för samma soppa.

    Som sagt; bra artikel.

    /En som bor i glesbygd, lever på glesbygden och vill dö på glesbygden

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Kilometerskatten en pungspark mot Norrland. | Maria Kristoffersson, Vilhelmina
  2. Sluta pjoska med stadsborna! | frufura.se

Kommentarerna är stängda.