Resa med tåg i Norrland

I helgen åkte jag med tjejgänget på en efterlängtad SPA-weekend till Frösö Park. Det var sannerligen inget dåligt SPA-hotell.

Vi hade otroligt trevligt med god mat och många skratt. Ibland behöver man åka iväg och göra något annat, även om så bara för ett dygn. Man får nya idéer och tänker nya tankar jämfört med om allt bara går på vardagsrutin.

Vi har ca 25 mil till Östersund, samtalsämnet ”klimatutsläpp” kom därför upp under resan hem. Vad hade vår nöjesresa gjort för klimatavtryck och hade vi kunnat gjort något annorlunda?

Tåg sägs ju vara miljövänligt, och om vi ska göra om vår trevliga SPA-resa skulle vi kunna åka tåg. Vi kollade därför upp vad en tågresa för 4 personer (vi var 4 pers i bilen) skulle kosta inkl buss från Östersunds järnvägsstation till Frösön, prislappen hamnade på 4192 kr.  Bilresan vi gjorde kostade oss mindre än 750 kronor.

Men hur skulle en sådan resa med tåg kunna se ut? Jo, det finns en avgång sommartid från Vilhelmina mot Östersund och den går 17.20. Utan förseningar anländer tåget 21.00 i Östersund och bussen mot Frösön går 21.12. Klockan 22.31 anländer bussen inte så långt från Hotellet på Frösön. Går allt som det ska tar tågalternativet bara ca 2 timmar längre än om man väljer bilen, vilket faktiskt känns acceptabelt. Problemet är att man får slanta upp för en extra hotellnatt jämför med om man tar bilen då avgångarna är så begränsade.

Självklart kommer omställningen till ett mer klimatvänligt resande kosta, men hur mycket är det rimligt att den fördyringen hamnar på? Jag ställer mig också frågande till den enorma skillnaderna i att åka kollektivt inom Stockholms län jämfört med i Västerbotten eller Jämtland. Är det rimligt att vi i Norrland får betala mer för en enda tågbiljett, med en enda avgång jämfört med vad ett 30 dagars SL-kort kostar? SL-kortet ger dig dessutom möjlighet att välja mellan tusentals avgångar med både pendeltåg, tunnelbana, buss, båt och spårvagn.

Det här bör vi ha i åtanke när vi diskuterar framtiden, skatter, utsläpp, och sysselsättning på landsbygden. Så som vår verklighet ser ut är bilen nödvändig. Jag välkomnar verkligen all forskning inom framställning av biobränslen som kan ersätta de fossila, och en upprustning av Inlandsbanan så att även vi på sikt kan få möjligheten att resa kollektivt på ett rimligt sätt.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*